Werkwijze Uniqole is uniek en uitvoerbaar

Mijn aanpak spreekt tot de verbeelding

Als ik voor jou aan de slag ga, sta je er niet alleen voor. Mijn betrokkenheid is direct voelbaar en merkbaar. Ik ben zakelijk, duidelijk maar ook emphatisch en bevlogen. Dat klinkt tegenstrijdig maar is het niet. Het ene moment krijg je tussen de feiten en cijfers door, platgezegd een schop onder je kont en een volgende keer een aai over je bol.

Ik ben geen betweter of zeurkous en ik probeer zeker niet boven je te staan. We doen het samen en dan kan het soms pittig zijn en soms niet. Dan lachen we om de dingen. Als we maar positieve energie krijgen van onze inspanningen.

Oh ja, als ik met je spreek, heb ik meestal een schetsboek bij me. Ik gewend ben om zaken visueel te maken. Het blijkt dat mijn plaatjes mijn praatjes versterken en verduidelijken. Vooral bij complexe zaken, wordt het met mijn krabbels sneller duidelijker.

Bijkomend voordeel van mijn ‘creaties’ is dat je deze in sommige gevallen in je organisatie kunt gebruiken om je medewerkers te informeren.

Met de SMART-methode naar een betere organisatie​

Uniqole werkt graag met bewezen methodes zoals de SMART-methode. Deze methode geeft iedere ondernemer direct een stevig fundament om voorgestelde plannen met voldoende draagvlak uit te kunnen voeren.

Wat is de SMART-methode?

De SMART-methode is het kader om plannen te kunnen toetsen aan haalbaarheid.

Specifiek

Omschrijf duidelijke en concreet wat je plannen zijn en vermijd interpretatie

Meetbaar

Meten is weten en onderbouw daarom je doelstellingen met cijfers

Acceptabel

Zorg voor voldoende draagvlak om je plannen uit te kunnen voeren

Realistisch

Maak je doelstellingen haalbaar, beïnvloedbaar en corrigeerbaar

Tijdgebonden

Bepaal een start- en einddatum om de doelstellingen te realiseren

In welke groeifase zit jouw bedrijf?​

Pioniersfase 

Kenmerken: < 8 medewerkers

  • Meewerkend voorman
  • Bruist van energie en creativiteit
  • Bezig met strategie en positionering
  • Doel is het bestaansrecht

 

Organisatiefase 

Kenmerken: 8 – 25 medewerkers

  • Rol in je bedrijf verandert
  • Bouwen van een organisatie
  • Managementprocessen opstarten
  • Zaken vastleggen
  • Leidinggeven vraagt andere vaardigheden

 

Managementfase 

Kenmerken: 25 – 50 medewerkers

  • Meer managers die het werk van de ondernemer overnemen
  • Meer drukte
  • Stijging kosten
  • Toenemende complexiteit

 

Delegeerfase 

Kenmerken: 50 – 150 medewerkers

  • Beslissingen overlaten aan je team
  • Ondernemer gaat leiden i.p.v. managen

 

Standaardisatiefase 

Kenmerken: > 150 medewerkers

  • Schaalbaarheid en standaardisatie
  • Ondernemer werkt vooral aan de toekomst van de organisatie

Meegroeien met je bedrijf​

Je bent ondernemer en je hebt de ambitie om je bedrijf gezond en verstandig te laten groeien. Je komt er gaandeweg achter dat het managen van de groei iets anders is als het starten van een bedrijf. Bedrijfsgroei vraagt om specifieke kwaliteiten van jou als ondernemer. Een ondernemer moet immers meegroeien met het bedrijf. Als ondernemer en als persoon.

Jouw karakter, competentie en ambitie spelen een belangrijke rol hierbij om te slagen. Uniqole zorgt ervoor dat je je persoonlijk belang en het bedrijfsbelang in goede harmonie verkeren. Daarbij hou ik je graag een spiegel voor en wel zo dat je ook ziet wat je misschien niet wil zien. 

Cultuur en structuur horen bij elkaar​

Als cultuur en structuur met elkaar botsen, wint meestal cultuur. En dat is niet altijd fijn voor jou als  ondernemer. Het heeft geen zin om bepaalde culturele eigenschappen van hogerhand te elimineren omdat het processen verstoort. Cultuur verraad je afkomst en is je anker in de samenleving. Als in een bepaalde regio mensen gewend zijn aan bepaalde overtuigingen en gebruiken, kun je daar maar beter rekening mee houden. Vooral bij overnames van bijvoorbeeld buitenlandse bedrijven kunnen culturen botsen waardoor aangekondigde veranderingen en structuren op tegenwerking stuiten van de medewerkers.

Meer herkenbaar is als je met je business de grens over wilt. In Japan, China of de VS is zakendoen succesvoller als je met de cultuur en mentaliteit van die landen rekening houdt. Realiseer altijd dat je medewerkers je doelstellingen kunnen maken of breken. Uniqole kan je daar veel over vertellen.

En nu ben jij aan zet ...